Family affair bij VR Racing by Qvick Motors richting 24 Uur van Zolder
April 29, 2021
Show all

BMW 320i E21 Turbo Groep 5: Uniek project van Qvick Motors

Qvick Motors uit Oostende (Belgium) is in het bezit van de Schnitzer BMW 320i E21 Turbo Groep 5 met chassisnummer 26. Deze indrukwekkende bolide werd DRM-kampioen (Deutsche Rennsport Meisterschaft) in 1978 met Harald Ertl en won met Hans-Joachim Stuck de eerste editie van de race in Macau. De Belgische piloot-tuner zal nu een aantal exacte kopieën bouwen van deze legendarische wagen waarvan de eerste nu ter promotie te bewonderen is op de Red Bull Ring in het kader van de DTM en de DRM Revival. De Schnitzer Groep 5 chassis nr. 26 wordt net zoals dit eerste exemplaar tot in de kleinste details gekloond en zal in beperkte oplage worden aangeboden voor verkoop.

Qvick Motors is trouwens een huis van vertrouwen inzake producten van de Bayerische Motoren Werke en is niet aan zijn proefstuk toe na tal van realisaties. Qvick Motors geniet internationale naam en faam.

Korte geschiedenis van de BMW E21 Groep 5

In totaal werden door BMW Motorsport in 1977 27 chassis’ gebouwd die werden voorzien van een atmosferische M12 F2-krachtbron, waaronder een aantal voor het BMW Junior Team in DRM. Ze kwamen in eerste instantie niet alle 27 in competitie terecht, waaronder chassisnummer 26 dat bij Schnitzer op stock bleef voor verdere ontwikkeling. Het Duitse team reed op dat moment met een BMW 2002 Turbo in de DRM en kon intussen het chassisnummer 26 van de E21 verder door ontwikkelen en verbeteren.

In 1978 kwamen verschillende teams met een turboversie van de E21 op de proppen en ze ontwikkelden de wagens naar eigen goeddunken binnen een bijzonder liberaal reglement. Dit om de concurrentie waaronder ondermeer Zakspeed (Ford) en de Porsche met de 935 van antwoord te dienen. Schnitzer had een voorsprong op de rest en pakte met Harald Ertl de titel in DRM. De eerste en enige algemene titel voor BMW binnen dit hoogstaand Duits kampioenschap.

In 1979 erfde Manfred Winkelhock het chassisnummer 26 en werd met Schnitzer derde in de DRM na de ongenaakbare Kremer-Porsche 935 en de Zakspeed-Ford Capri van Hans Heyer. Ondertussen was Schnitzer achter de schermen bezig met het ontwikkelen van de fameuze Lowliner.

De Lowliner werd de kopwagen binnen het team in 1980 met Hans-Joachim Stuck in het kuipje, terwijl de Zwitser Walter Brun zijn Duitse teamgenoot moest ondersteunen met de kampioenenwagen uit 1979. Stuck werd uiteindelijk 2de na de Lancia van zijn landgenoot Hans Heyer.

Met steun van BMW Motorsport mocht Schnitzer datzelfde jaar samen met Hans-Joachim Stuck de 320i E21 Groep 5 met chassisnummer 26 richting Macau sturen voor de eerste editie van deze race. Maar dan wel met de atmosferische M12 F2-krachtbron omdat turbo’s verboden waren in Macau. Stuck won deze race en meteen is het chassisnummer 26 dan ook de meest succesvolle wagen van het ganse lot. In Macau waren ze onder de indruk van de wagen die ter plaatse werd aangekocht door BMW Hong Kong als showwagen. Na vele omwegen is deze befaamde bolide uiteindelijk geland in de ateliers van Qvick Motors waar hij opnieuw volledig werd opgebouwd zoals aan de bron een kleine 45 jaar geleden. Het chassisnumer 26 blijft in handen van Qvick Motors en wordt met de grootste nauwkeurigheid gekloond. Deze wagen is uitermate geschikt voor internationale historische wedstrijden en zal voorzien zijn van de nodige dokumenten. Over hoeveel copy’s het hier zal gaan kon men ons nog niet bevestigen, maar veel zal afhangen naar de vraag van potentiële klanten voor deze unieke historische racewagen.

Bron: autosport.be Foto’s: Qvick Motors